حجةالاسلام دکتر امیر خادمعلیزاده| عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی تقدسبخشیدن به کار
1395/12/30
تعداد بازدید:
یکی از اقداماتی که قرارگاه پدافند اقتصادی سازمان پدافند غیرعامل کشور بهمنظور تبیین و الگوسازی علمی اقتصاد مقاومتی و دفاع اقتصادی انجام داده است، برگزاری سلسلهجلسات گفتوگومحور دفاع اقتصادی است که با حضور استادان و صاحبنظران در حوزههای مختلف اقتصادی صورت پذیرفته است. در ادامه، گزیدهای از مباحث دکتر خادم علیزاده را که در مجموعۀ اول این نشستها ارائه شده است، از نظر میگذرانیم.
تقدسبخشیدن به کار
یکی از راهکارها یا تاکتیکهای موردنظر در چارچوب نظریه دفاع اقتصادی و جهاد اقتصادی این است که ما به کار و تولید تقدس ببخشیم. منظورم از تقدس بخشی این نیست که صرفاً بگوییم مقدس و خوب است، بلکه جامعه اسلامی ما باید از طریق باورهایشان از تولید حمایت کند. در واقع انگیزه افرادی که میخواهند در صحنه تولید و سرمایهگذاری تلاش کنند و آن را جهاد اقتصادی بدانند، باید تقویت شود. عرض بنده این است که خلاقان و مولدان اقتصادی در کشور ما باید بیشتر مورد احترام قرار بگیرند. یعنی همانطور که هنرمندان، شعرا، نویسندگان و... را احترام میکنیم، به نظر میرسد باید جهادگرانِ صحنه تولید و جهاد اقتصادی را، که عمری تلاش میکنند تا با نوآوری ما را از وابستگی نجات دهند، مقام مقدسی در اندازه مقام شهدا به آنها ببخشیم. زیرا همانطور که شهدا در جامعه ما بذل جان و مال کردند و در این راه به شهادت رسیدند، باید از جهادگران اقتصادی نیز با احترام یاد شود و همچنین در دوره حیاتشان تقدس بخشی در فرهنگ، رسانهها، تریبونهای مساجد و ائمه جمعه و مانند آن باشد تا زمینههای حمایت از آنها بیشتر شود، درست مثل خیران مدرسه ساز.
ما آن حد از تقدس بخشی و احترام را مدنظر داریم که مثلاً در ژاپن به امثال ماتسوشیتا، که در فرهنگ ژاپن به عنوان بنیانگذار معروف است، گذاشته میشود. یک موزه ملی به نام شخص ایشان وجود دارد که مورد بازدید نه تنها مردم ژاپن بلکه سراسر دنیاست و در واقع جنبه توریستی پیدا کرده است. مجسمه این شخص را جلوی موزهای که به نام ایشان است گذاشتهاند تا از شخصی که ژاپن را نجات داد و در واقع بنیانگذار یکی از سه صنعت بزرگ دنیا یعنی پاناسونیک است، تقدیر کنند. ایشان به جهت تلاش برای قطع وابستگی، کسب درآمد و مبارزه با فقر در ژاپن پس از جنگ، یک شخصیت دوست داشتنی و محبوب نه تنها برای ژاپنیها بلکه برای آسیای جنوب شرقی است.
انگیزه افرادی که میخواهند در صحنه تولید و سرمایهگذاری تلاش کنند و آن را جهاد اقتصادی بدانند، باید تقویت شود.
تأکید من روی بحث عملی است یعنی آنچه که باید روی آن سرمایهگذاری کرد. ما باید موزههای اقتصادی را در سطح کشور و در استانها تشکیل دهیم و از تولیدگران بزرگ به خصوص در صحنه دفاع اقتصادی که در جهت قطع وابستگی گام برداشتهاند، به شکلهای مختلف تکریم کنیم و این مسئله مهم است. برای مثال آیا میدانید که ما تا کنون در بخش معادن تنها از ۱۰ درصد ظرفیت کشور استفاده کردهایم. به عنوان مثال خبر کشف معادن جدید برای تولید پودر آلومینیا که چند روز پیش منتشر شد را در نظر بگیرید. تا چند وقت پیش چون ما اینها را نداشتیم، واردات فراوان، وابستگی و... بر ما تحمیل میشد. اما در یکی از استانهای کشور تلاش کردند و این پودر آلومینا به دست آمد که با توجه به اکتشافات صورت گرفته، تا ۳۰ سال ما را از نیاز به خارج نجات میدهد. اینها باید مورد احترام و تکریم قرار بگیرد. ما برای برنامه ورزشی، حتی برای برنامههای سیاسی و مناظرهها در سطح تلویزیون برنامه داریم، ولی به اینها اهمیت نمیدهیم. متاسفانه این مسئله اهمیت و جایگاه خاص خود را پیدا نکرده است و الا بلافاصله باید در همان شب یا همان هفته بیایند در این زمینه بحث کنند، آنها را احترام کنند، معافیتهای مالیاتی برای آن صنعت که توانسته ما از وابستگی نجات دهد، در نظر بگیرند و... اینکه آنها در عمق زمین تلاش کردند، باید احترام شود، اما متاسفانه احترام نمیشود، گفته نمیشود یا اگر گفته شود نهایتا با یک خبر از آن رد میشویم. پس من تقدس بخشیدن به کار تولید به شکل عملیاتی را در تشویق ظاهری در یک جلسه نمیدانم بلکه اگر بخواهیم دفاع اقتصادی را جدی بگیریم، باید به راههای مختلف بیایند و بحث روز بشود. این تنها یک نمونه در این زمینه بود.
در همین راستا میتوان برنامهای با هدف اعلام و بررسی نوآوریها و ایدهها در چارچوب دفاع اقتصادی در رسانهها پیگیری کرد. به نوآوریهای افراد بسته به ارزش اقتصادی طرحها جوایز خاص بدهند. ما میآییم به مصرف انواع چایها و مواد غذایی دیگر هر پنجشنبه شب، هر هفته و یا هر ماه در رسانه جوایزی میدهیم، باید به تولید اینها و ایجاد خودکفایی اینگونه کالاها جوایز قویتری پرداخت کرد که واقعا حمایت از تولید باشد و الا حمایت از تولید صورت نمیگیرد.
ایدۀ کارگاه اقتصاد مقاومتی
راهکار دیگری را که من بر آن تکیه دارم، راهکاری است که اسمش را میگذارم ایدۀ کارگاه اقتصاد مقاومتی. عزیزانی که اولین روزهای آغاز جنگ تحمیلی در اواخر شهریور و آغاز مهرماه ۱۳۵۹ را به خاطر دارند، میدانند که اولین روزها که به دلیل غافلگیری هیچ چیز آماده نبود، این مساجد و باورهای دینی مردم بود که به جمع آوری وسایل و امکانات مورد نیاز کمک میکرد، از گونیها برای سنگرسازی گرفته تا غذا و سایر کمکها و در واقع خود مردم عادی بسیج شدند و نیروی انسانی آماده برای کارها را فراهم کردند که اینها برای ملت زیاد گفته شده است و بسیاری از مردم هم به چشم خود دیدهاند. اما آیا در دفاع اقتصادی جای چنین پایگاهی، که من اسمش را کارگاه میگذارم، خالی نیست؟ واقعا آیا ما راجع به دفاع اقتصادی، علیرغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری، میخواهیم باز در سطح خطابه بحث کنیم.
اگر می خواهیم تحریم ها را خنثی کنیم و این فشار روی ملت کمتر باشد، باید تکتک نیازهای خودمان را از طریق کارگاه اقتصاد مقاومتی به شکل عملی به سمت هر محله و هر شهر ببریم.
به نظر من بعد از تشکیل شورای راهبردی دفاع اقتصادی یا اقتصاد مقاومتی که راهبردها را در پازلی که اشاره کردم تنظیم میکند و همچنین با توجه به آن تعریفی که از اقتصاد مقاومتی خدمتتان ارائه شد، نوبت میرسد به اینکه واقعا اگر میخواهیم تحریمها را خنثی کنیم و این فشار روی ملت کمتر باشد، باید تکتک نیازهای خودمان را از طریق کارگاه اقتصاد مقاومتی به شکل عملی به سمت هر محله و هر شهر ببریم. در جنگ تحمیلی چون به یکباره تهاجم شده بود، همه چیز را تعطیل کردیم، رفتیم در مساجد و مردم بسیج شدند و پایگاههای بسیج درست شد و کارها پیش رفت. اهمیت این مسئله را ما داریم روز به روز بیشتر متوجه میشویم که اگر این بسیج در این سطحش نبود چه به سر این انقلاب میآمد. در حال حاضر برای دفاع اقتصادی بنده پیشنهاد میکنم که کارگاهها در سطح بومی و محلی شروع شود. حمایت هم از ایشان صورت بگیرد، حمایتهای اقتصادی و همچنین حمایتهای فرهنگی. خدمتتان عرض کردم که باورهای دینی مردم و خانوادههای مسلمان در جامعه اسلامی کم کم متوجه اهمیت این مسئله میشوند، این اشتغالزایی ایجاد میکند، اما نیاییم باز آنرا در برنامههای عریض و طویل طولانی به فراموشی بسپاریم.
با هدف تأمین و تولید یک نیاز خاص اقتصادی در منطقه خاص، افراد در آن زمینه در کارگاه مقاومتی بنشینند، مثلاً کالای خاص الف در روستای فلان، ۵ نفر ۶ نفر، افرادی که هم تصمیم گیر باشند و هم حمایت مالی از آنها صورت بگیرد تا بعد از ۶ ماه بتوانند درصد وابستگی ما را در تولید یک کالای مورد نیاز آن جامعه خاص، کاهش دهند. این کاری است که در چین، ژاپن و ویتنام انجام شده و الآن فرصت نیست من آن نمونهها را ذکر کنم که چگونه با یک اصولی مانند توجه به کالای محلی، نیاز محلی، تولید محلی و نهادههای محلی توانستند نیازهایشان را بدون اینکه نیازی به دیگران داشته باشند، مرتفع کنند. به عبارت دیگر کارگاههای کوچکی تشکیل میشود که با کمترین هزینه کالاها را در سطح همان منطقه تولید میکند، باید از تولید به مصرف باشد که واقعا ارزانتر هم تولید کنند، مسئله جدی باشد.
بنابراین موفقیت این کارگاههای اقتصادی الزاماتی دارد. الزاماتش حمایتهای قانونی دولت و وزارتخانههای مربوطه و اولویتدادن عملی به اینگونه فعالیتهاست. یعنی بطور جدی به این مسئله اهمیت دهند. معافیت مالیاتی کامل به نظر من خیلی مهم است؛ از الآن اعلام کنند کارگاههای مقاومتی که تولیداتی با این ویژگیها تولید کنند، تا ده سال معافیت مالیاتی یا در واقع درصد مالیاتی صفر دارند. باید این مسائل اتفاق بیافتد. یا مثلاً اگر بانک مرکزی تسهیلاتی میدهد، با سود کم بدهد. همچنین واقعا حمایتهای فرهنگی و رسانهای از این نهضت کارگاههای اقتصاد مقاومتی شروع شود و بنده مطمئن هستم که میتواند برای ما اهمیت و مزایای زیادی داشته باشد.
امروز توانمندی اقتصادی و دفاع اقتصادی برای ایجاد اقتدار اقتصادی جامعه اسلامی ما یکی از مصادیق اعداد قوه یعنی فراهمسازی نیرو است که در قرآن به آن تأکید زیادی شده است.
مثال در این زمینه زیاد است، مثلاً توربینهای بادی برای تولید برق از طریق دکلهای خاصی که در برخی استانهای ما وجود دارد. همین امروز بنده شنیدم که مسئول یا مبتکر این طرح گفته بود که ما فعلاً فلان مقدار میتوانیم برق تولید کنیم، چون هنوز در تعدادی از وسائل مربوط، که به گفته ایشان ارتفاع ۹۰ متری و وزن ۳۰۰ تنی دارند، وابستگی به خارج داریم ولی آنچه که برای من خوشحال کننده بود و از زاویه بحث امروز اهمیت دارد این است که ما برنامهریزی کردهایم تا بتوانیم وابستگی را به صفر برسانیم. به عنوان نمونه دیگر عرض کنم که ما در صنایع دفاعی، به طور خاص دفاع نظامی، بطور غیر متوازن رشد کردهایم، به عبارت دیگر ما میتوانیم همان رشدی که در صنایع دفاعی داشتیم را در بخشهای دیگر صنعت هم دنبال کنیم. چطور است که ما رویِ نیاز و همت عزیزان در صحنه جهاد اقتصادی و در واقع جهاد دفاعی، به پیشرفتهای خوبی دست پیدا کردهایم، خُب در زمینههای دیگر هم میتوانیم این جهاد را دنبال کنیم؛ آن موقع میشود آن دفاع اقتصادی موردنظری که قرآن ما را به آن فرامیخواند: «و اعدّو لهم ما استطعتم من قوّه». اعداد قوه یعنی فراهمکردن قوه؛ تنها قوه نظامی که نیست بلکه نیرومندی و تقویت تولیدناخالصداخلی را نیز شامل میشود، به این امید که بتوانیم نیرومند باشیم و اقتدار اقتصادی داشته باشیم. امروز توانمندی اقتصادی و دفاع اقتصادی برای ایجاد اقتدار اقتصادی جامعه اسلامی ما یکی از مصادیق اعداد قوه یعنی فراهمسازی نیرو است که در قرآن به آن تأکید زیادی شده است.
یکی دیگر از راهکارها که هم فرهنگسازی میکند و هم در واقع مکمل راهکارهای دیگر است راهکاری است که کشورهایی که به کشورهای قوی اقتصادی یا قدرتهای اقتصادی در دنیا تبدیل شدهاند، دنبال کردهاند. فرهنگ اقتصادی فقط این نیست که توصیه کنیم بلکه باید نمونهها و تجاربی هم برای نسلمان بگوییم و آنها را دعوت کنیم به مطالعه آن ابتکارات و نوآوریها تا انشاءالله این نوآوریها در کشور ما بیشتر شود. در کشور باید جایی باشد تا جهادگران اقتصادی را در همان جهاد سازندگی، که از صدر پیروزی انقلاب شروع شد و تا الآن هم در سطح استانها وجود دارد، تکریم کنند و مردم بروند ببینند چه کسانی در کشاورزی و در صنعت تلاش کردند. آنها راهکارها را بگویند تا دیگران راه را ادامه دهند. اگر برای ما جهاد اقتصادی و دفاع اقتصادی جدی است که هست پس ما در عمل هم باید همینطور باشیم و نباید تنها به سخنرانی و همایش و ... اکتفا کنیم. ▪
--------------------------
پدافند اقتصادی، ش 12، آبان ماه 1394، صص25-26